۵ ویژگی افراد تولید کننده محتوا

بعضی از حرف‌ها ساده ولی کاربردی‌اند. این چند ویژگی کوتاه را در خود بسنجید تا ببینید که چقدر شغل تولید محتوا یا اصلا کارش به طور تفننی، به درد شما می‌خورد.

۱. چک کردن رابطه خود با حرف زدن

اگر خیلی حرف زدن درباره مسئله‌ای را دوست دارید، تبریک می‌گویم. خوراک شما تولید محتوا درباره علایق و سلایقتان است. به هر حال هر کس در زندگی طرفداری مسئله‌ایست و چسبیدن به علایقتان، باعث می‌شود بتوانید هر روز جماعتی برای حرف زدن خود بیابید.

۲. رابطه شما با برتر بودن از دیگران در زمینه اطلاعاتی

عاشق کل کل هستید؟ دوست دارید در جمعی از بزرگان، پایتان را روی پا بیندازید و چیزی بگویید که دهان همه را ببندد؟ دوست دارید همه در زمینه‌ای خاص، اول سراغ مشورت گرفتن از شما بیایند؟ خب درست آمده‌اید. تولید محتوا یعنی یادگیری ۲۴ ساعته و تبدیل یادگیری به آگاهی. یعنی شما باید با اطلاعات خود زندگی کنید و با مخلوط‌ کردن تجربیات با اطلاعات، هر روز، حرف جدیدی برای زدن داشته باشید. این کار مال شماست.

فرض کنید یک شخصی با پرستیژ توخالی و همیشگی‌اش، خبری شایعه‌ای از خودش در می‌آورد. دوست دارید ضایعش کنید و از قضا شما اطلاعاتی رو می‌کنید که هر چه حرف و اعتبار خودش و شایعش بوده را باد هوا می‌کند.

در این حالت چه حسی دارید؟ شما اعتباری برای خود دارید، چون همیشه به روز هستید. کسی روی دست شما نمی‌تواند قد علم کند. این حس برتری شیرین و بیمارگونه همان رویاییست که با این کار به واقعیت می‌پیوندد.

۳. نظرتان درباره آزمایش کردن چیست؟

زندگی و داستان‌های زندگی همیشه بوته آزمایش هستند. به همان اندازه فراوان و در دسترس. فرق یک فرد تعلیم ندیده با دیگری این است که او یاد نگرفته چطور با دیدی متفاوت به زندگی نگاه کند. هر نکته جدید و راهی جدید در مسیر علاقه شما و حتی توسعه فردی شما، سندی برای آزمایش و مشاهده نتایج آن هستند.

حرفی خاص زده‌اید و نتیجه آن حسی شده که برایتان تازه است. خب حالا شما حرف جدید و راه جدیدی فهمیده‌اید. حرف‌های تازه و مفید به همین سادگی تولید و عرضه می‌شوند و به مرور این شما هستید که متفاوت نگاه می‌کنید.

۴. دوست دارید امنیت شغلی داشته باشید؟

امنیت شغلی در دنیایی که همه چیز با هک به سادگی، مورد تهدید است؛ گاها راحت نیست. فقط یک فرقی که هست این است که، یک شخض معروف و اصطلاحا برند، حتی اگر هک شود خیلی راحت به دوستانش آدرس مکان بعدی‌اش را می‌دهد. او همیشه بازارش گرم است. چه مکانش را تهدید کنند و به غارت ببرند چه نبرند.

وجهه او به خودش وابسته است در نتیجه امنیت کاریش اکثرا به اعمال خودش وابسته است.

۵. دوست دارید رزومه شما همیشه آماده باشد؟

خب بله رزومه یک بلاگر و تولیدکننده محتوا، مثل روز روشن است. حتی اگر آدرس سایتش پریده باشد می‌گوید که فلان قدر سال، سایت داشته و از قضا برخی جاها اصلا نمی‌خواهند بدانند که سایت او الان کجاست. یک تولیدکننده محتوای واقعی، دسته کم، در چندین مورد تخصص پیدا کرده است. پس همیشه به سان دُری گرانبهاست که مدرک باارزش بودنش، با شنیدن اسم و سابقه کارش همراهش است.

حالا یک سوال مهم دارم.

کسی را می‌شناسید که این ویژگی ها را دوست نداشته باشد؟

فکر نکنم کسی پیدا بشود که دلش نخواهد با کسی حرف بزند و ارتباط اجتماعیش خوب باشد.

دوست نداشته باشد که شخص معروف و مطرحی باشد.

بدش بیاید که همیشه پر از راه‌حل‌ها و ایده‌های مختلف باشد. ولی…

پس این آدم‌ها کجا هستند؟

چرا وقتی به دنبال مقالات پایه‌ای هستم، باید سایتی را پر از مقالات شاهکار، رزومه شخصی فوق‌العاده ببینم که آخرین محتوایش مربوط به سال ۲۰۱۵ است!؟

چرا اینهمه خانه ویرانه در گوگل داریم و افراد شاخص و مشهور که با دسترنج خود بالا آمده‌اند، انقدر کم و کمتر می‌شوند؟

شاید مشکل این است که ما قلبا مثل بقیه همه چیزهای خوب را می‌خواهیم اما در عمل می‌گوییم که نمی‌خواهیم.

برای تولید محتوا نباید ایستاد، صبر و تعلل کرد. اخیرا هر چه بیشتر زندگی افراد مشهور را می‌بینم، بیشتر به تاثیرات انجام کار ایمان می‌آورم. مثلا شاید برایتان عجیبب باشد ولی اصغر فرهادی با خواندن چند کتاب و فیلمنامه، فیلمنامه‌ اولش که رادیو نام داشت را نوشت و بعد برای تولیدش دست به کار شد.

گرچه به نظر می‌رسد که تولید محتوا کاریست که اگر در آن خوب باشید، نقاط قوت خود را و اگر بد باشید نقات ضعفتان را به نمایش گذاشته‌اید، اما حقیقتا مثل هر حرفه دیگری، با خود عمل تقویت می‌شود.

به نظرم اگر منتظر راهی خاص برای شروع هستید، به ایده‌های بیچارتان فکر کنید. ایده‌های شما هم مجالی برای ظهور می‌خواهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *